Antilek
Fietsbanden zijn zeer bepalend voor het fietsplezier.Je kunt er zelf ook invloed op uitoefenen door ze goed op te pompen. Maar waar moet je op letten als je een nieuwe band aanschaft?
De grootste ergernis van fietsers is een lekke band. Een band moet daarom bestand zijn tegen het binnendringen van scherpe voorwerpen en glassplinters. Een zeer goede bescherming biedt de elastische antileklaag die sinds een aantal jaren door Dutch Perfect wordt gebruikt. Deze zorgt ervoor dat scherpe voorwerpen tijdens het rijden teruggeduwd worden uit de band. Van de geteste banden heeft ook de Schwalbe Marathon Plus zo'n antileklaag (zie foto). Vredestein en Continental brengen dit jaar vergelijkbare banden op de markt, maar die zijn niet opgenomen in de test. De andere banden zijn voorzien van een dunne sterke laag van bijvoorbeeld kevlar-vezel. Deze biedt duidelijk minder bescherming, blijkt uit de test.
Stootlek
Een heel ander type lek is het stootlek. Als je hard tegen een stoeprand of richel rijdt, loop je het risico dat de binnenband platgedrukt wordt tussen de buitenband en de velg. Met als gevolg: twee kleine scheurtjes in de binnenband. Dit is een stootlek of in het Engels snakebite. Uit de test blijkt dat de flexibele laag van de Schwalbe Marathon Plus en de Dutch Perfect zo'n klap goed opvangt. Het is niet verrassend dat de Schwalbe Big Apple hier goed scoort omdat dit een bredere band is. Een brede band moet verder inveren voordat de binnenband klem raakt. Om een snakebite te voorkomen is het belangrijk dat je een band in ieder geval tot de minimaal aanbevolen druk oppompt.
Slijtage
Lekke banden worden ook veroorzaakt door slijtage. Deze slijtage is niet alleen afhankelijk van de rubberkwaliteit maar neemt ook toe bij een lagere bandenspanning. Een bredere band slijt minder snel omdat het loopvlak breder is. De achterband slijt een stuk sneller door de zwaardere belasting. De duurzaamheid van een band wordt niet alleen door de mate van slijtage bepaald maar ook door beschadigingen van het rubber die bij veroudering optreden. Het rubber van de band wordt door ozon aangetast, waardoor er kleine scheurtjes in de band komen. Daarnaast kan een band beschadigen als je met een te lage bandenspanning fietst. De zijkant van de band veert dan te ver door waardoor de vezels in het karkas kunnen scheuren. Uiteindelijk kan dit leiden tot een scheur in de zijkant van de band. Om dit te voorkomen moet je altijd met de minimaal aanbevolen bandenspanning fietsen. Een band kan ook beschadigen door oorzaken die niets met de band te maken hebben zoals remblokjes die de band raken, een slecht afgestelde dynamo of een velg met bramen.
Comfort
Een band kan ook van invloed zijn op hoe comfortabel je rijdt. Een luchtband vangt veel oneffenheden op van het wegdek. Hoe lager de druk in de band (hoe zachter de band), hoe beter de band de trillingen opvangt. Bij gelijke druk in de band zijn de verschillen tussen de meeste banden klein. Alleen de Dutch Perfect en de Schwalbe Marathon Plus scoorden duidelijk slechter dan de andere banden. De dikke antileklaag in deze banden heeft duidelijk een negatief effect op het comfort. De brede Big Apple van Schwalbe scoort bij een druk van 4 bar niet beter of slechter dan de andere banden. Maar omdat deze band breder is (50 mm ipv. 37 mm), kun je hem ook prima minder hard oppompen. De minimale bandenspanning van deze band is 2 bar terwijl die van de smallere banden zo'n 3,5 bar is. Een brede band is dus alleen comfortabeler als je hem met een lagere bandenspanning gebruikt.
Grip
Met een band die goed scoort op grip kun je harder remmen en slip je minder snel weg in een bocht. Grip is dus belangrijk voor de veiligheid. Tijdens de test waren er geen positieve uitschieters maar wel twee banden die duidelijk minder scoorden dan de rest: de Cordo Flevo en de Hema Protekt. De grip op het wegdek neemt toe bij een lagere bandenspanning. Als je op verharde wegen fietst, heeft profiel op een fietsband zoals richels en noppen geen zin. Sterker nog, het rijdt alleen maar zwaarder. Noppen en profiel zoals die op mountainbikebanden en bijvoorbeeld tractorbanden worden gebruikt, hebben alleen zin als je de noppen in de weg kunt drukken, dus op onverharde wegen. Autobanden zijn juist voorzien van een ‘negatief profiel' om aquaplaning te voorkomen. Door dit profiel kan het water weglopen via de gleuven. Omdat een fietsband een rond oppervlak heeft (en niet vlak zoals een autoband) komt bij een fietsband aquaplaning niet voor. Een negatief profiel om het water weg te laten lopen heeft bij een fietsband dus ook geen nut.
Rolweerstand
Tijdens het fietsen veert de band constant in en uit. Dit in- en uitveren kost energie waardoor je snelheid verliest. Dit energieverlies wordt aangeduid met rolweerstand. Uit onze test blijkt dat de Schwalbe Marathon Slick de minste rolweerstand heeft. Met deze band ben je bij een snelheid van 20 kilometer per uur zo'n 2 kilometer per uur sneller dan de banden met de grootste rolweerstand (gemeten bij een bandenspanning van 4 bar). Op glad wegdek neemt de rolweerstand af. Dit merk je het meest bij een hogere bandenspanning. Op slecht wegdek is het moeilijk te bepalen bij welke bandenspanning je het snelst rolt omdat dan ook de vering een belangrijke rol speelt. Veel mensen denken dat een brede band zwaarder rolt dan een smalle band. Dat is een misverstand ontstaan vanwege het feit dat wielrenners op smalle bandjes fietsen. Ze doen dit echter omdat je een smalle band harder kunt oppompen, een smalle band lichter is en een smalle band een lagere luchtweerstand heeft. Bij lage snelheid en gelijke bandenspanning is een brede band net zo snel of zelfs iets sneller dan een smalle band.
Gewicht
Het gewicht van de band kan ook nog van invloed zijn op de snelheid. Het verschil tussen een tweetal lichtste banden en een tweetal zwaarste banden uit de test bedraagt 872 gram. Dit verschil merk je niet als je met constante snelheid fietst maar wel als je optrekt of een heuvel op rijdt. Dit is dus iets om rekening mee te houden als je op fietsvakantie gaat in heuvelachtig terrein.
Reflectie
Tot slot is zijreflectie in Nederland verplicht. In de praktijk wordt hieraan voldaan door de banden te voorzien van een reflecterende strip. Opvallend is dat de banden van Schwalbe hierop slecht scoren. De reflectie-eigenschappen zijn onder de maat. Bovendien liet de reflecterende strip los tijdens de duurtest en vertoonden de banden juist op de plek waar de strip zit scheurtjes.Voor degenen die in slecht weer of met velgremmen fietsen heeft reflectie op de banden nauwelijks zin. De reflecterende laag wordt namelijk al snel zo vies dat die nauwelijks licht reflecteert. In dat geval kun je beter kunststof spaakreflectoren monteren.
Deel het met uw vrienden!